STOPMOTION
ZO NOEMT MEN IN HET ALGEMEEN HET LATEN BEWEGEN VAN NIET LEVENDE, TASTBARE VOORWERPEN IN EEN 3 DIMENTIONALE WERELD DMV BEELD VOOR BEELD OPNAME.
Een goed voorbeeld is een pop voorzien van een buigbaar
armatuur waardoor het mogelijk is om die pop in een bepaalde houding te zetten. hiervan maakt men een beeld en buigt dan alle ledematen van de pop een klein stukje verder waarna er weer een beeld wordt gemaakt enz enz.Als men later de beelden met de daarbij horende snelheid projecteerd zien we een bewegende pop op het scherm.
Een pop ligt voor de hand maar in principe kan elk voorwerp
beeld voor beeld worden gemanipuleerd. er is geen limiet aan de mogelijkheden en er zijn talloze manieren om tot een verandering naar het volgende beeld te komen.
DEZE TECHNIEK ZOU eigenlijk ONDER 3D animatie MOETEN VALLEN maar die
term is op een of andere manier aan computeranimatie vast komen
zitten. het is niet logisch maar toch zijn we het er over eens dat
3D COMPUTER ANIMATIE GEEN STOPMOTION IS.
EEN ANDER NOEMT HET TABLETOP,OF STOP FRAME
MAAR IKZELF VIND POPPENFILM EEN AARDIGE TERM.
HET DEKT NATUURLIJK OOK NIET DE LADING MAAR HET STAAT MOOI TEGENOVER TEKENFILM EN HET DOET RECHT AAN DE AMBACHTELIJKE SFEER DIE ER VAN UIT GAAT. DAT GEKNUTSELDE ZELF GEMAAKTE, OMDAT JE NIETS KUNT KOPEN OP DAT
GEBIED. JE KUNT IN DE WINKEL NIET ZEGGEN DOE MIJ MAAR DRIE ANIMATIE
POPPEN, EEN MAN EEN VROUW EN EEN MEISJE. o JA, EN ALS ZE HUN ROL NIET
KENNEN BRENG IK ZE TERUG.
|